Szantażyści znowu nas straszą wzrostem cen paliw

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • MiKruS
    RS
    S_OCP Member
    • 2004
    • 7976

    Szantażyści znowu nas straszą wzrostem cen paliw

    Do ogólnego dłubania Yato wystarczy. Dokup tylko kilka nasadek profi na duże momenty i OK.
    pzdr.
    TDI 205PS
  • MiKruS
    RS
    S_OCP Member
    • 2004
    • 7976

    #2
    Szantażyści znowu nas straszą wzrostem cen paliw

    Dzisiejszy The Wall Street Journal, który w Polsce występuje m.in. jako dodatek do Dziennika publikuje artykuł o tytule "Przez biopaliwa kierowcy zapłacą więcej".

    W dużym skrócie pisząc, artykuł informuje o tym, że konieczność wypełnienia socjalistycznych i antyrynkowych norm sprzedaży biokomponentów, może doprowadzić w drugiej połowie roku do sporej deregulacji rynku paliw.
    Składa się na to kilka różnych rzeczy - jedną z nich jest wzrost cen rzepaku, ale nie tylko.
    Można dyskutować nad sensownością przeforsowanych rozwiązań promujących całe lobby "okołorolnicze", ale w tym artykule akurat co innego jest ciekawe.

    Rozbrajająca jest arogancja wypowiadających się przedstawicieli producentów paliw:
    "Przy drogim surowcu zwiększenie produkcji biopaliw oznacza powiększenie strat. W tej sytuacji trzeba będzie rekompensować je zwiększeniem zyskowności na sprzedaży benzyn i zwykłego diesla - twierdzi przedstawiciel jednego z koncernów."

    No cóż. Fajnie być w takiej komfortowej sytuacji w jakiej jest Orlen czy Lotos. Oni nie muszą np. naciskać na ustawodawców, żeby zmienili szkodliwe regulacje. Nie muszą też szukać oszczędności, zmieniać technologię, poszukiwać tańszego surowca.
    Po co? Wyjście jest proste. Wystarczy podnieść ceny innych paliw, żeby zrekompensować sobie stratę...

    Chyba każdy przedsiębiorca chciałby być w tak komfortowej sytuacji. Niestety, a może raczej stety, z powodu konkurencji nikt normalny nie może sobie pozwolić na takie działania.
    Polskie koncerny jednak mogą... :evil:
    Mogą sobie prawie dowolnie robić z nas i naszych pieniędzy poduszkę amortyzującą. Już tak się do tego przyzwyczaili, że z wielką nonszalancją straszą nas tym przy każdej okazji. :evil:

    Jedyną nadzieją dla nas są instytucje antymonopolowe, ale że to nadzieja płonna przekonaliśmy się wszyscy już nie raz.


    Źródło - TWSJ w Dziennik.pl
    TDI 205PS

    Komentarz

    • mdo1
      Rider
      S_OCP Member
      • 2007
      • 441

      #3
      Zamieszczone przez MiKruS
      Niestety, a może raczej stety, z powodu konkurencji nikt normalny nie może sobie pozwolić na takie działania.
      Polskie koncerny jednak mogą
      zeby bylo do konca jasne - dotyczy to nie tylko koncernow paliwowych ale wiekszosci branz strategicznych

      poczta, telekomunikacja, gornictwo, itp itd

      a takze mniej strategicznych, za to takich gdzie sa zagwarantowane "monopole" a przez to brak jakiejkolwiek konkurencji

      zafundowali nam to rzadzacy w ramach "ochrony interesow narodowych" miedzy innymi, a takze z powodu niecheci do podejmowania niepopularnych decyzji

      :?

      Komentarz

      • AdamB
        RS
        S_OCP Member
        • 2007
        • 8038
        • Octavia IV (NX3)
        • DKZA 2.0 TSI 190 KM

        #4
        1 kwietnia dziś!!! :szeroki_usmiech
        Octavia IV 2.0 TSI DSG 4x4 STYLE - DYNAMIC

        Komentarz

        • mdo1
          Rider
          S_OCP Member
          • 2007
          • 441

          #5
          Zamieszczone przez AdamB
          1 kwietnia dziś!!!
          no dobra

          ale i tak twierdze, ze jedyne klamstwo w tym to to, ze przedstawiciel to glosno powiedzial

          Komentarz

          • MiKruS
            RS
            S_OCP Member
            • 2004
            • 7976

            #6
            Fajnie by było, gdyby to był prima aprilis.
            Niestety nie jest.

            Zamieszczone przez mdo1
            zafundowali nam to rzadzacy w ramach "ochrony interesow narodowych" miedzy innymi, a takze z powodu niecheci do podejmowania niepopularnych decyzji
            Dokładnie tak.
            Finansujemy z własnych kieszeni nasze "dumy" narodowe. :x
            TDI 205PS

            Komentarz

            • tomil
              L&K
              S_OCP Member
              • 2008
              • 1179

              #7
              Zamieszczone przez MiKruS
              No cóż. Fajnie być w takiej komfortowej sytuacji w jakiej jest Orlen czy Lotos. Oni nie muszą np. naciskać na ustawodawców, żeby zmienili szkodliwe regulacje. Nie muszą też szukać oszczędności, zmieniać technologię, poszukiwać tańszego surowca.
              Po co? Wyjście jest proste. Wystarczy podnieść ceny innych paliw, żeby zrekompensować sobie stratę...
              Niestety, cen surowca, kursu dolara i paru innych rzeczy producenci sobie nie mogą sami ustalić. Kupują po cenach +/- rynkowych. A i tak ceny gotowych produktów dyktuje giełda.
              Wniosek wg. mnie jest tylko jeden- następnym razem trzeba iść do wyborów i nie głosować na "chłopków".
              Zamieszczone przez MiKruS
              Finansujemy z własnych kieszeni nasze "dumy" narodowe
              Nie jest to duma narodowa, tylko rynek.
              Jaki surowiec możesz zastosować zamiast ropy naftowej. Skąd tańszą weźmiesz? Przypłynie statkami? Kto sprzeda taniej ropę niż jest jej cena rynkowa. Ruscy nie są do tego skłonni.
              Zmienić technologię. Toż paliwa byłyby jeszcze droższe. Inwestycje w rozwój są niezmiernie drogie i w cenę gotowego produktu trzeba byłoby wliczyć setki milionów, jeśli nie miliardy złotych.
              Następna sprawa jest taka, że instalacje nie są uniwersalne, najczęściej przystosowane do konkretnego surowca- ropa ropie nierówna.
              Ostatnia rzecz- po co się bić o zmiany w prawodawstwie- i tak ludzie będą jeździć, kupować chleb, leki itd. A nikt nie broni jechać do Niemiec, żeby kupić paliwo.

              Nie zrozumcie mnie źle, nie bronię koncernów paliwowych, staram się tylko zrozumieć rynek.
              It doesn't matter what we're losing
              It only matters what we're going to find!

              Komentarz

              • mdo1
                Rider
                S_OCP Member
                • 2007
                • 441

                #8
                tomil, ale nie piszemy o ropie tylko o biopaliwach, to raz

                Zamieszczone przez tomil
                Nie jest to duma narodowa, tylko rynek.
                a tu chyba o innych podmiotach niz koncerny paliwowe, to dwa

                po trzecie, sam zapis o obowiazku utrzymywania rezerw paliwa przez koncerny sprzedajace swoje paliwa u nas na rynku spowodowal, ze nikt nie sprzedaje swoich (oprocz Shella V-Power, z tego co slyszalem) tylko bierze od Orlenu
                wiec raczej tu nie ma mowy o rynku :/

                Komentarz

                • MiKruS
                  RS
                  S_OCP Member
                  • 2004
                  • 7976

                  #9
                  Zamieszczone przez tomil
                  Niestety, cen surowca, kursu dolara i paru innych rzeczy producenci sobie nie mogą sami ustalić. Kupują po cenach +/- rynkowych. A i tak ceny gotowych produktów dyktuje giełda.
                  Zamieszczone przez tomil
                  Nie jest to duma narodowa, tylko rynek.
                  Pisząc dumy narodowe miałem na mysli nasze "strategiczne" firmy.

                  A co do praw rynku, to nie bardzo wiem o co chodzi.
                  Kazdy monopol porusza się w realiach rynkowych. Przeciez to jest oczywiste. :|

                  Chodzi jednak o to, ze to jest właśnie patologia, bo monopol nie musi reagować tak jak firmy działające w wolnej konkurencji. :idea:
                  Monopol wykorzystuje swoją ogromną przewagę - przerzucając np. porażki na portfele klientów a nie właściciela, nie musi byc tak konkurencyjny, itd.

                  JEDYNYM batem na monopol jest prawo i wymiar sprawiedliwosci.
                  TDI 205PS

                  Komentarz

                  • Maicroft
                    Moderator
                    S_OCP MemberModeratoRS
                    • 2004
                    • 25757
                    • Audi

                    #10
                    Zamieszczone przez tomil
                    następnym razem trzeba iść do wyborów i nie głosować na "chłopków".
                    To chyba, bedziesz musial poprosic o paszport innego kraju, bo w tym nie znajdziesz innych kandydatow niz wymienieni przez Ciebie :x


                    Co do cen, nie wiem w Europie drogo, w USA sa zalamani jeszcze drozej. A w Wenezueli nie wiedza o co chodzi, caly bak kazdego paliwa to kilka zlotych :roll:
                    Spritmonitor.de

                    Komentarz

                    • mdo1
                      Rider
                      S_OCP Member
                      • 2007
                      • 441

                      #11
                      Zamieszczone przez MiKruS
                      JEDYNYM batem na monopol jest prawo i wymiar sprawiedliwosci.
                      a z tym tez mamy ogromny problem

                      procesy ciagnace sie po kilka lat

                      monopol waskiej i hermetycznej kasty na uslugi prawnicze

                      i tak - jakby sie nie krecil z tylu zawsze dupa

                      Komentarz

                      • tomil
                        L&K
                        S_OCP Member
                        • 2008
                        • 1179

                        #12
                        Zamieszczone przez Maicroft
                        To chyba, bedziesz musial poprosic o paszport innego kraju, bo w tym nie znajdziesz innych kandydatow niz wymienieni przez Ciebie
                        Myślałem nad tym, ale na Białorusi raczej nie będą chcieli mnie przyjąć na azyl polityczny .
                        Zamieszczone przez MiKruS
                        Chodzi jednak o to, ze to jest właśnie patologia, bo monopol nie musi reagować tak jak firmy działające w wolnej konkurencji.
                        ZTCW to paliwa są notowane w Amsterdamie i tam są ustalane ceny (więc chyba mamy do czynienia z wolnym rynkiem).

                        A co do "chłopków" to miałem na myśli partie chłopskie. Dopóki one będą w jakikolwiek sposób przy władzy będziemy mieli takie i inne pomysły (dlaczego niby nie udaje się przeforsować zmian w KRUSIE, ubezpieczeniach zdrowotnych rolników- nie mówię o wszystkich, są naprawdę biedni ludzie, którym państwo w ten czy inny sposób powinno pomagać). Dopóki partie chłopskie będą języczkiem u wagi przy głosowaniach nic się nie zmieni.
                        It doesn't matter what we're losing
                        It only matters what we're going to find!

                        Komentarz

                        • MiKruS
                          RS
                          S_OCP Member
                          • 2004
                          • 7976

                          #13
                          Zamieszczone przez tomil
                          ZTCW to paliwa są notowane w Amsterdamie i tam są ustalane ceny (więc chyba mamy do czynienia z wolnym rynkiem).
                          Czy w Amsterdamie ustalane są ceny jakie płacimy na stacjach?
                          Nie.

                          To znaczy pośrednio tak, ale bezpośrednio cenę ustala Orlen czy Lotos i cena ta zależna jest od wielu zmiennych, takich jak zakup surowca, konieczności zapłaty danin publiczno-prawnych, itp., ale jesli chodzi o część związaną z marżą producenta i handlową, to jest ona w duzej mierze zalezna od widzimisie monopolisty.

                          Bylaby zapewne nizsza w warunkach wolnej konkurencji.
                          TDI 205PS

                          Komentarz

                          • Jabar1975
                            RS
                            • 2006
                            • 3331

                            #14
                            Zamieszczone przez Maicroft
                            w USA sa zalamani jeszcze drozej.
                            tyle ze tam na dystrybutorze jest napisane:
                            Price of gal. includes 12c x tax, 25c xxtax, jak sobie obliczylismy na szybko kwota podatkow w cenie galona to okolo 18% - ile jest w Polsce?? :diabelski_usmiech
                            nasza droga: www.wpzs.pl

                            Komentarz

                            • Maicroft
                              Moderator
                              S_OCP MemberModeratoRS
                              • 2004
                              • 25757
                              • Audi

                              #15
                              Jabar1975, Lepiej nie mowic, szkoda nerwow.

                              Jak policzylem ostatnio, ze fajne auto pewnej marki w PL kosztuje 320tys zl, sprowadzone z USA wraz z wszystkimi oplatami jakie przyszly mi do glowy (cla, posrednicy, VAT, akcyza, przerobka itd) wychodzi lekko ponad 150 tys zl.
                              Spritmonitor.de

                              Komentarz

                              • Octan
                                Rider
                                • 2006
                                • 653

                                #16
                                Cena ON na giełdach światowych oscyluje w tej chwili wokół 1000 usd za tonę.W przeliczeniu na litry to jest ich około 1160.Przy obecnym niskim kursie dolara cena jednego litra nie przekracza 2 pln

                                Komentarz

                                Pracuję...